Proč jsou DVD přibalovaná k novinám a časopisům tak levná?

Nízká cena tzv. příbalů, tedy DVD prodávaných s časopisy a denním tiskem, je důsledkem dvou faktorů, distribuce jinak komerčně těžko využitelných titulů a velkého nákladu. Jako příbaly jsou totiž distribuovány především starší levnější tituly, jejichž komerční potenciál je pro běžnou distribuci již vyčerpán, a které už náklady na distribuci zcela nebo zčásti splatily. Distributor tedy není omezen starostí o návratnost investice na nákup licence a marketingové náklady, a tržby za prodej příbalů pro něj po odečtení nákladů na výrobu nosičů a obalů a reklamu, jejíž zadání v denících, které film jako svůj příbal distribuují, je zpravidla smluvně vyžadováno, představují zisk, o který se zpravidla dělí jen se studiem, které mu poskytlo licenci. Výrobní náklady na jeden nosič se díky obrovskému nákladu, který se u příbalů pohybuje v řádech desetitisíců až stovek tisíc, výrazně sníží. Česká republika je totiž velmi malý trh a běžných distribučních DVD se prodává v řádu stovek až tisíců kusů. Průměrný náklad běžných titulů činí 1.000 kusů a za úspěšný se považuje už takový titul, jehož se u nás prodá kolem 5.000 kusů. Také forma a vybavenost levných příbalových DVD bývá jednodušší takže stačí použít disk s nejnižší kapacitou, tedy DVD5. Nicméně odborníci očekávají, že komerční životaschopnost systému příbalů je krátkodobá a trh se nasytí. To je vidět už v současnosti neboť průměrné náklady vydávaných levných DVD klesly ze stovek tisíc na pár desítek tisíc či jen tisíc. Distributor totiž nese náklady tzv. remitend, tedy nosičů, které se neprodají, a tyto remitendy snižují zisk distributora. Dříve se tedy běžně rozprodaly statisícové náklady běžných titulů, nyní je míra remitend obrovská a někdy se i u atraktivního titulu větší část nákladu neprodá. Potom mohou náklady na distribuci převýšit zisky z prodeje, zejména pokud je distributor povinen zaplatit studiu pevně stanovenou odměnu za vydání licence k příbalové distribuci. Některé deníky se navzájem „trumfují“, kdo vydá týdně více filmů, což trh zbytečně zahlcuje a snižuje atraktivitu příbalů. Dříve filmoví fandové kupovali každý příbal, dnes už ani nevíme, které tituly takto vychází. Trendem jsou levná DVD distribuovaná v trafikách, ale v kvalitnějším provedení a pečlivějším výběrem kvalitních filmů za 99,- Kč či 199,- Kč.

zpět